لنج

کلمات کوچک شناور در خیال های بزرگ

لنج

کلمات کوچک شناور در خیال های بزرگ

بمناسبت بزرگداشت استاد علی حبیب زاده / به همت سیاورشن

بی شک موسیقی جادوگر ترین هنرهاست . تصویرگر ماهر و نابی که در نهایت ظرافت تمام گوشه های حسی احوالات موجود پیچیده ای همچون انسان را در ارتباطی فوق العاده نزدیک و بی آلایش به تصویر میکشد که برای درک آن نیازی به مطالعه دقیق و ابزار خاص نمی باشد .

نواحی جغرافیایی و آب و هوای متفاوت ، نژاد ، ژنتیک  و فرهنگ از جمله کلیدهای تعیین کننده محدوده و چهار چوب فرمی موسیقی و پدید آورنده سبک ها ی متنوع آن هستند .

  در این تقسیم بندی موسیقی فولکوریک (Folklore) یا همان موسیقی ناب مردمی به دلیل خالص و غنی  بودن از جایگاه ویژه و پر اهمیتی برخوردار است . موسیقی فولکور از نظر ریتم ، ضرب ، وزن ،  ملودی ، نگارش زیر و بم ، بافت موسیقایی ، کلام و رهایی اصوات جادویی ، فرزند خالص فرهنگ مردم آن ناحیه است .

  ریتم و صداهای کوبه ای در موسیقی آفریقا( که موسیقی فولکور بندرعباس ترکیبی ظریف از این موسیقی و موسیقی زندگی کنار دریا ست)  بسیار شاخصند . این برجستگی نمایانگر ارتباط تنگا تنگ موسیقی و رقص دراین فرهنگ هاست . این نوع موسیقی گرایش به استفاده بارز از پلی ریتمهای پیچیده دارد و بطور معمول در این موسیقی الگوهای ریتمیک گوناگون و متعددی همزمان اجرا و بارها تکرار می شوند . هر یک از ساز ها با توجه به هویت خود ریتم خود را در پی می گیرد و آکسان هایی  پدید می آورد که نسبت به دیگر خط های اجرایی خارج شنیده می شود. و مخاطب با هر کدام از این الگوها ریتمیک متعدد که خود انتخاب  میکند لذت می برد و می رقصد . گوشه ای از انجام کار روزانه ( همچون فعالیت بالا کشیدن تور ماهیگیری ) میتواند نوعی رقص(حرکت هماهنگ با موسیقی ) باشد . همین عامل باعث فراگیری و محبوبیت موسیقی گرم ( موسیقی جنوبی ) میشود .

این موسیقی اغلب از نظر بافت  بر خلاف بسیاری از فرهنگ های دیگر اغلب بافتی هوموفونیک یا پلی فونیک دارد و خط های متعدد آوازی ممکن است همزمان  ملودی یکسانی را با زیر و بم های متفاوت بخوانند و گاه رشته ای از آکورد ها موازی پدید آورند.

 

  علی حبیب زاده  یکی از پایه گزاران موسیقی ساخت یافته فلکور بندرعباس است که با اجرای قوی کلام  و  با به خدمت گرفتن  اجرای ملودی سازهای اصیل همچون عود ( بربط) و جفتی ( نوعی ساز بادی )  و ریتم های خلاق و ترکیبی سازهای کوبه ای نماینده دوره ای درخشان از تاریخ  موسیقی جنوب ایران است  که بعضی از آثار جاویدان وی هنوز مورد توجه خوانندگان و آهنگ سازان  معاصر جهت ایده برداری و تنظیم ملودی های ناب بومی در ترکیب بندی می باشد .

اجرای زنده و همزمان سازها ، تفکیک نقاط فراز و فرود آهنگ ها ،تغییرات ظریف ریتم و کوک سازهای کوبه ای ، افزایش یا کاهش خفیف بعضی از نت ها ضمن حفظ تمیپو اصلی آهنگ ، خلاقیت در اجرای پر قدرت  کلام و مفهوم فلسفی موسیقی جنوب از نکات برجسته ای است که حبیب زاده را نسبت به دیگر هنرمندان عرصه موسیقی متمایز می کند.

با نگاهی گذرا به ترانه های حبیب زاده  و دقت در معانی و ساختار موسیقی  آنها به کلیدی دست خواهیم یافت که گشاینده درهای هویت فرهنگی و آئینی مردم بندرعباس در آن بازه زمانی خاص است .    

نظرات 5 + ارسال نظر
ممدم ممد اهوازی 21 شهریور 1385 ساعت 02:01 ق.ظ http://mamadahvazi.blogsky.com

سلام
بازم دمه جنوبیا گرم
چاکریم
فعلا خدا فز بازم بیا پیشه ما

سیاورشن 21 شهریور 1385 ساعت 01:01 ب.ظ

سلام ...کار را شما میکنید ....ممنون از مطلب خوبت ...

صبرا 22 شهریور 1385 ساعت 07:16 ب.ظ

نه آبا!
اومدی چرا خبر ندادی پ؟

مهدی 23 شهریور 1385 ساعت 07:52 ب.ظ http://keychem.blogfa.com

خدا قوت کاکا

گل مینا 16 بهمن 1385 ساعت 12:51 ق.ظ http://adambarfi1.persianblog.com

اینم وبلاگ مخصوص ناصریا برای شادی روحش اینم لینک کنین
www.nasserabdollahi.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد